Absztrakt
Bármely formájáról is van szó egy bántalmazó, zaklató jellegű magatartásnak, annak pszichés hatásai hosszú távúak, s megfelelő segítség nélkül az áldozatok egész életét végigkísérik. Az IKT-platformok sajátos jellemzői – felejtéshez való jog hiánya, anonimitás, információáramlás korlátlansága stb. – miatt ezek a negatív következmények sokszorosára erősödnek, függetlenül az érintett személyi kör életkorától. A zaklató magatartás idővel a külső környezet által is detektált problémás viselkedést okoz, míg az áldozati pozícióhoz köthető problémák jelentősen megnövelik olyan egészségügyi szempontból is releváns internalizálási metódusok kialakulásának és hosszú távú jelenlétének kockázatát, mint például a depresszió vagy a szorongás. Bár a jelenség fogalmi-elméleti megközelítései eltérőek lehetnek, a jogszabályi környezet, a hatóságok aktív fellépése és felelősségvállalása, valamint a társadalom általános felfogása kiemelt szerephez jut.
Kulcsszavak: online agresszió
DOI: 10.47079/2023.nz.gyuloletbeszed.10
Irodalomjegyzék:
Anderson, M. (2018) ‘A Majority of Teens Have Experienced Some Form of Cyberbullying’, Pew Research Center, [Online]. Elérhető: https://www.pewresearch.org/internet/2018/09/27/a-majority-of-teens-have-experienced-some-form-ofcyberbullying/ (Letöltve: 2022. június 30.)
Berry, J. W. (2005) ‘Acculturation: Living successfully in two cultures’, International Journal of Intercultural Relations, 29(6), 698–699. o.
Berry, J. W. (1997) ‘Immigration, acculturation, and adaptation’, Applied Psychology, 1997/46, 5–34. o.
Brown, A. (2018) ‘What is so special about online (as compared to off line) hate speech?’, Ethnicities, 18(3), 297–326. o.
Brown, W. M., Hazraty, S., Palasinski, M. (2019) ‘Examining the Dark Tetrad and Its Links to Cyberbullying’, Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 22(8), 552–557. o.
Carrie, J. (2016) Sexual harassment in virtual reality feels all too real – ‚it’s creepy beyond creepy’ [Online]. Elérhető: https://www.theguardian.com/technology/2016/oct/26/ virtual-reality-sexual-harassment-online-groping-quivr (Letöltve: 2022. április 9.)
Cuncin, A. (2022) The Psychology of Cyberbullying [Online]. Elérhető: https://www. verywellmind.com/the-psychology-of-cyberbullying-5086615#citation-1 (Letöltve: 2022. április 30.)
Csemáné Váradi, E. (2014) ‘„Színlelni boldog éveket…” Gondolatok a fiatalok bűnözésének társadalmi reprodukciójához’ in Borbíró, A., Inzelt, É., Kerezsi, K. Lévay, M., Podoletz, L. (szerk.) A büntető hatalom korlátainak megtartása: a büntetés mint végső eszköz. Tanulmányok Gönczöl Katalin tiszteletére. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó. 83–94. o.
Csemáné Váradi, E. (2016) ‘Gyermek és fiatalkori kriminalitás’ in Borbíró, A., Gönczöl,
K., Kerezsi, K., Lévay, M. (szerk.) Kriminológia. Budapest: Wolters Kluwer. 627–661. o.
Csemáné Váradi, E. (2009) ‘Konf liktusok örvényében – a drunkorexiától a kollektív
erőszakig’ in Németh, Zs. (szerk.) Írások Tauber István emlékére. Budapest: ELTE ÁJTK,
MKT, RTF. 84–95. o.
Csemáné Váradi, E. (2021) ‘Közösségi média és auto-agresszió – interdiszciplináris
kitekintés’, Miskolci Jogi Szemle,16(5) (3. különszám), 95–112. o.
Datta, V., Gupta, J. (2021) ‘Cyber bullying: Causes, psychological impact and remedies’,
UGC Care Group Ejournal, 11(5), 88–91. o.
Erdélyi, Á. (2021) ‘Az online térben bekövetkező zaklatások lehetséges okai, dinamikai
jellegzetességei és megoldási lehetőségei’, Nemzetbiztonsági Szemle, 9(3), 18–32. o.
Extremera, N., Quintana-Orts, C., Mérida-Lopez, S., Ray, L. (2018) ‘Cyberbullying
victimization, self-esteem and suicidal ideation in adolescence: does emotional
intelligence play a buffering role’, Frontiers in Psychology, 2018/9, 367–376. o.
Gillespie, E. (2020) Virtual rape and sexual abuse: The dangers of immersive technology. SBS News, 11 December 2020. [Online]. Elérhető: https://www.sbs.com.au/
news/the-feed/article/virtual-rape-and-sexual-abuse-the-dangers-of-immersivetechnology/4v2n12p3f (Letöltve: 2022. április 11.)
Grimm, P. (2006) Mobiltelefonok csak 18 éves kortól? Pornográfia és erőszak a mobilokon.
Stuttgart: Hochschule für Medien
Happy slapper boy behind bars. Shropshire Star, 11 August 2008 [Online]. Elérhető:
https://www.shropshirestar.com/news/2008/08/11/happy-slapper-boy-behindbars/ (Letöltve: 2022. május 10.)
‚Happy slapping’ gang members admit killing Ekram Haque. BBC News, 16 June 2010
[Online]. Elérhető: https://www.bbc.com/news/10331547 (Letöltve: 2022. május 10.)
Hermens, D. F., McLoughlin, L. T. (2018) ‘Cyberbullying and Social Connectedness’,
Frontiers for Young Mind, 6(54), 1–7. o.
Hochstetler, L. (2016) Five types of internet abuse used to cyberbully. Association of
Internet Research Specialists, 13 May 2016. [Online]. Elérhető: https://aofirs.org/
articles/five-types-of-internet-abuse-used-to-cyberbully (Letöltve: 2022. május 6.)
Holladay, K. R., Hagedorn, W. (2019) ‘The Use of Technology in Sexual Exploration
Among a Rape Culture Youth’, Journal of Counseling Sexology & Sexual Wellness:
Research, Practice, and Education, 1(2) 80–89. o.
Jeeves, P. (2015) Happy-slap video of boy’s beating posted on Facebook but attacker gets away
with it [Online]. Elérhető: https://www.express.co.uk/news/uk/619050/Mother-sfury-after-happy-slap-video-of-son-s-beating-posted-on-Facebook-but-attackergets (Letöltve: 2022. június 30.)
Johnson, N.L., Johnson, D.M. (2021) ‘An Empirical Exploration Into the Measurement
of Rape Culture’, Journal of Interpersonal Violence, 36(1–2). 70–95. o.
King, C. A., Horwitz, A., Berona, J., Jiang, Q. (2013) ‘Acutely Suicidal Adolescents.
Who Engage in Bullying Behavior: 1-Year Trajectories’, Journal of Adolescent Health,
2013/53, 43–50. o.
Kircaburun, K., Jonason, P., Griffiths, M. D., Aslanargun, E., Emirtekin, E.,
Tosuntaş, Ş. B., Billieux, J. (2021) ‘Childhood Emotional Abuse and Cyberbullying
Perpetration: The Role of Dark Personality Traits’, Journal of Interpersonal Violence,
36(21–22), NP11877–NP11893. o.
Kocsel, N. (2019) A perszeveratív kogníciók pszichológiai és biológiai korrelátumai. PhD-értekezés, Budapest: ELTE
König, A., Gollwitzer, M., Steffgen, G. (2010) ‘Cyberbullying as an act of revenge?’,
Australian Journal of Guidance and Counselling, 20(2), 210–224. o.
Kulcsár, G. (2018) ‘Összefüggések és dilemmák’ in Menyhárd A., Varga I. (szerk.)
350 éves az Eötvös Loránd Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Kara: A jubileumi
év konferenciasorozatának tanulmányai (I–II. kötet). Budapest: ELTE Eötvös Kiadó.
426–433. o.
Kulcsár, G. (2021) ‘A digitális reziliencia jelentősége a cyberbullying elleni küzdelemben’
in Nagy, M. (szerk.) Gyerekekre fókuszálva: Konferenciakötet. Pécs: PTE. 136–145. o.
Kulcsár, G. (2022) ‘Characteristics of Bullying and Cyberbullying and the State of
Affairs of Anti-Bullying Efforts in Hungary’, Journal of Eastern European Criminal
Law, 2022/1, 31–41. o.
Kutatások a gyerekek közötti erőszakról [Online]. Elérhető: https://osztalyfonok.hu/344/
(Letöltve: 2022. április 30.)
Link, B. (2009) Bewährungsstrafen: Schüler filmen Missbrauch auf Party [Online]. Elérhető:
https://www.merkur.de/lokales/regionen/bewaehrungsstrafen-schueler-filmenmissbrauch-party-355953.html (Letöltve: 2022. április 4.)
Marciano, L., Schulz, P. J., Camerini, A-L. (2020) ‘Cyberbullying Perpetration and
Victimization in Youth: A Meta-Analysis of Longitudinal Studies’, Journal of Computer-Mediated Communication, 25(2), 163–181. o.
RCEW (2022) What is rape culture? Rape Crisis England & Wales [Online]. Elérhető: https://
rapecrisis.org.uk/get-informed/about-sexual-violence/what-is-rape-culture/
(Letöltve: 2022. április 4.)
Reinhardt, M., Kökönyei, Gy., Drubina, B., Urbán, R. (2021) ‘A nem szuicidális
önsértés és motivációjának mérése serdülőknél: az állítások az önsértés kapcsán
kérdőív (ISAS-HU) magyar adaptációja’, Magyar Pszichológiai Szemle, 76(3–4)
515–548. o.
Ren, Q., Jiang, S. (2021) ‘Acculturation Stress, Satisfaction, and Frustration of Basic
Psychological Needs and Mental Health of Chinese Migrant Children: Perspective
from Basic Psychological Needs Theory’, International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(9)
Saha, K., Tech, G., Chandrasekharan, E., De Choudhury, M. (2019) ‘Prevalence and
Psychological Effects of Hateful Speech in Online College Communities’ in Boldi,
P., Foucault Welles, B. (eds.) WebSci ‚19: Proceedings of the 10th ACM Conference on Web
Science. New York: Association for Computing Machinery. 255–264. o.
Schmid, U. K., Kümpel, A. S., Rieger, D. (2022) ‘How social media users perceive different forms of online hate speech: A qualitative multi-method study’, New Media &
Society, 1–19. o. DOI: 10.1177/14614448221091185
Skilbred-Fjeld, S., Reme, S. E., Mossige, S. (2020) ‘Cyberbullying involvement and
mental health problems among late adolescents’, Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 14(1), 1–16. o.
Slonje, R., Smith, P. K., Frisén, A. (2013) ‘The nature of cyberbullying, and strategies
for prevention’, Computers in Human Behavior, 29(1), 26–32. o.
Subrahmanyam, K., Greenfield, P. M. (2008) ‘Online Communication and Adolescent
Relationships’, Children and Electronic Media, 18(1), 119–203. o.
Vannucci, A., Flannery, K. M., Ohannessian, C. M. (2017) ‘Social media use and
anxiety in emerging adults’, Journal of Af fective Disorders, 2017/207, 163–166. o.
Varela, J. J., Hernández, C., Miranda, R., Barlett, C. P. Rodríguez-Rivas, M. E.
(2022) ‘Victims of Cyberbullying: Feeling Loneliness and Depression among Youth
and Adult Chileans during the Pandemic’, International Journal of Environmental
Research and Public Health, 19(10)
Varjas, K., Talley, J., Meyers, J. Parris, L., Cutts, H. (2010) ‘High school students’
perceptions of motivations for cyberbullying: an exploratory study’, Western Journal
of Emergency Medicine, 11(3), 269–273. o.
Visionaries Project. New Forms of School Bullying and Violence. Cyberbullying, Happy
Slapping and Other New Trends. International Online Conference, April 24 – May
19, 2006. Conference Report. VISIONARIES-NET project funded by the European
Commission within the Socrates Minerva Program
Wypych, M., Bilewicz, M. (2022) ‘Psychological toll of hate speech: The role of acculturation stress in the effects of exposure to ethnic slurs on mental health among
Ukrainian immigrants in Poland’, Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology,
DOI: 10.1037/cdp0000522
Zhu, C., Huang, S., Evans, R., Zhang, W. (2021) ‘Cyberbullying Among Adolescents
and Children: A Comprehensive Review of the Global Situation, Risk Factors, and
Preventive Measures’, Frontiers in Public Health (Sectio Public Mental Health), 2021/9,
1–12. o.