11. Finnország, ahol a megelőzés már az iskolákban elkezdődik – példaértékű jó gyakorlatok, hatékony védelem

Oldalszám:
273 - 302 oldal
Szerző:
Németh Zoltán - kutató, Mádl Ferenc Összehasonlító Jogi Intézet
Kiadás dátuma:
2023

Absztrakt

Amikor az internetes zaklatás vagy internetes bűncselekmények megelőzéséről beszélünk, akkor kijelenthető, hogy Finnország a megelőzésre EU-s összehasonlításban is kiemelkedően nagy erőforrásokat biztosít. Több olyan (VERSO, KiVa) sikeres programot hoztak már létre, amelyeket a világ számos országában sikeresen adaptáltak, és utólagos kutatásokkal bizonyítani tudták, hogy valóban jelentős visszaesést okoz az ügyekben, ha végigviszik ezeket a programokat. Finnországra jellemző, hogy a társadalom, a média és a politika is kiemelt területként kezeli a kibermegfélemlítés hatékony megelőzését.

Kulcsszavak: gyűlöletbeszéd, Finnország

DOI: https://doi.org/10.47079/2023.nz.gyuloletbeszed.10_11

Irodalomjegyzék:

Dalla Pozza, V., Di Pietro, A., Morel, S., Psaila, E (2016) Cyberbullying Among Young
People. Directorate General for Internal Policies. Policy Department C: Citizen’s
Rightst and Constitutional Affairs Civil Liberties, Justice and Home Affairs. Study
for the LIBE Committee

Gazdek, H. (2021) The anti-cyberbullying programs in Finnish lower secondary schools: Teacher
perspectives. Faculty of Education and Psychology, University of Jyväskylä, Master’s
Thesis in Education Spring Term

Gellin, M. (2018) Mediation in Finnish Schools: From Conf licts to Restoration. Nordic Mediation Research, Finnish Forum for Mediation, Helsinki.

Hallamaa, J. (2019) ‘Päivi Räsäsen vihapuheprosessi uskonnollis-polittisena performanssina (A gyűlöletbeszéd folyamata vallási és politikai szemszögből)’, Kanava, 47(8)

Hoel, H., Vartia, M. (2018) Bullying and sexual harrasment at the workplace, in public spaces
and in political life in the EU. Policy Department for Citizen’s Rights and Constitutional Affairs.
Jaghoory, H., Björkqvist, K., Österman, K. (2015) ‘Cyberbullying among Adolescents:
A Comparison between Iran and Finland’, Journal of Child and Adolescent Behavior, 3(6)

Jármi, É., Péter-Szarka, Sz., Fehérpataky, B. (2012) A KiVa-program hazai adaptálá-
sának lehetősége. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet

Knuutila, A., Kosonen, H., Saresma, T., Haara, P., Pöyhtäri, R. (2019) ‘Viha vallassa:
Vihapuheen vaikutukset yhteiskunnalliseen päätöksentekoon (Harag a hatalomban:
a gyűlöletbeszéd hatása a döntéshozatalra)’, Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja (Kutatási tevékenységek kiadványsorozat), 2019/57. [Online].
Elérhető: https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161812/57_19_
Viha%20vallassa_Vihapuheen%20vaikutukset%20_Netti%20.pdf (Letöltve: 2022.
április 25.)

Lappalainen, E., Perälä, P. (2015) Vertaissovittelu alakoululaisten sovittelijoiden näkökulmasta (Kortárs közvetítés az általános iskolások számára). Kasvatustieteen pro gradu
-tutkielma Syyslukukausi

Li, Q., Cross, D., K. Smith, P. (2012) Cyberbullying in the Global Playground: Research from
International Perspectives. Hoboken: Blackwell Publishing Ltd.

Mäkinen, K. (2019) ‘Sanat ovat tekoja: Vihapuheen ja nettikiusaamisen vastaisten
toimien tehostaminen (A szavak tettek: a gyűlöletbeszéd és az internetes zaklatás
elleni fellépés fokozása)’, Sisäministeriön julkaisuja (A Belügyminisztérium kiadványai),
2019/23.

McCully, J. (2019) Legal Responses to Online Harassment and Abuse of Journalists: Perspectives
from Finland, France and Ireland. OSCE – Office of the Representative on Freedom of
the Media & International Press Institute

Olkkonen, K. (2020) VERSO Programme Annual Report. The Finnish Forum for Mediation, Helsinki.

Pöyhtäri, R., Haara, P., Raittila, P. (2013) Vihapue Sananvapautta Kaventamassa
(A gyűlöletbeszéd, mint a véleménynyilvánítás korlátozása). Tampere University Press

Raja, R. (2021) Nuoret ja nettikiusaaminen (Fiatalok és az internetes zaklatás).
Mannerheimin Lastensuojeluliitto [Online]. Elérhető: https://cdn.mll.fi/
prod/2021/04/21124054/nuoret-ja-nettikiusaaminen-kyselyraportti-mll-2021.pdf
(Letöltve: 2022. április 25.)

Hivatkozások

    Kulcsszavak: